Posted in Velosipēdi, Velosipēdu aprūpe

Velobraukšanas aprīkojums

Lai varētu braukt ar velosipēdu, protams, vispirms būs vajadzīgs velosipēds. Taču tas nav vienīgais, kas būs nepieciešams. Nedrīkst aizmirst arī par drošības aprīkojumu un atbilstošu apģērbu. Viens no svarīgākajiem elementiem ir ķivere. Tas ir obligāts drošības aprīkojums, kas nepieciešams gan bērniem, gan pieaugušajiem. Ķiveres daudziem nez kāpēc nepatīk un tās negrib vilkt. Taču velosipēds tomēr ir transporta līdzeklis, tāpēc jādomā arī par drošību. Vienmēr pastāv iespēja nokrist, tāpēc labāk parūpēties par to, lai kritiens būtu pēc iespējas saudzīgāks, t.i., lai neiegūtu kādas nopietnas galvas traumas. Arī tad, ja pats māk braukt ļoti labi, vienmēr var kāds cits uzbraukt virsū vai radīt sadursmi. Tas ir līdzīgi kā ar automašīnām – ir jāapzinās, ka citi var nezināt kā pareizi braukt, tāpēc no tā ir jāuzmanās. Daudziem šķiet, ka ķivere velosipēdistam izskatās muļķīga, it īpaši, ja tas ir tikai izklaides brauciens nedēļas nogalē, taču daudz muļķīgāk izskatās nopietna trauma. Mūsdienās ir ļoti plaša ķiveru izvēle. Tās ražo no viegla materiāla, tā ka tās tikai izskatās smagas. Lai arī ķiveres ir vieglas, tās ir spējīgas pasargāt galvu no iespējamām traumām un sasitumiem. Izvēloties ķiveri cenai pa lielam nav nozīme, jo arī pašas lētākās ķiveres pildīs savas funkcijas. Lētākās ķiveres var ātrāk novalkāties – tās var, piemēram, vieglāk saskrāpēt. Ja nav vēlme ķiveri iegādāties regulāri, tad var izvēlēties nedaudz dārgāku – tā kalpos daudz ilgāk un saglabās arī savu izskatu. Protams, ja būs kāds negadījums, tad arī dārgā gala ķivere var ciest. Taču labāk, lai tiek sabojāta ķivere, nevis galva. Vēl ķiveres atšķiras ar to ventilācijas apjomu – dārgākās ķiverēs ventilācija būs daudz labāka, savukārt lētakajās daudz vairāk svīdīs galva. Dārgāka ķivere var būt arī daudz ērtāka, turklāt, to iespējams daudz vieglāk pieregulēt. Jebkurā gadījumā, pērkot ķiveri, būs nepieciešams to vispirms uzmērīt. Nav vērts iegādāties internetā ķiveri, kura nekad nav vilkta. Internetā ko tādu var pirkt tikai tad, ja konkrētās firmas konkrētais modelis jau kaut kad ir bijis. Savādāk var gadīties, ka ķivere īsti labi neder, spiež vai kā citādi nav ērta. Ar neērtu ķiveri pavisam noteikti nebūs ērti braukt. Pašas lētākās ķiveres var iegādāties par kādiem 15 EUR, savukārt dārgākās var pārsniegt arī 100 EUR robežu. Ķivere nav tik dārga, lai no tās pirkšanas izvairītos. Turklāt ķiveres ir daudz dažādās krāsās un ar dažādiem zīmējumiem, tā ka katrs var atrast sev ko piemērotu. Lai būtu ērti braukt, nepieciešami arī labi apavi. Protams, ja ar velosipēdu brauc pāris reizes gadā, tad derēs tās pašas botes, ko ikdienā valkā, taču, ja braukāšana ir regulāra, tad būtu vēlams iegādāties velobraukšanas apavus. Ar tām būs daudz ērtāk mīt pedāļus, turklāt tās var iegādāties iekļaujoties 100 EUR budžetā. Ja velobraukšanas laikā spēcīgi tur stūri vai svaru balsta uz rokām, tad rokas var noberzt vai uzberzt kādu tulznu. Lai no tā izvairītos var izmantot cimdus. Var iegādāties speciālus velo cimdus, taču derēs arī parastie. Ziemas dūraiņi gan nebūs gluži pati piemērotākā izvēle, labāk izvēlēties pirkstaiņus, lai rokas un pirkstus var brīvi kustināt. Ja ir vēlme ar riteņbraukšanu nodarboties nopietni un ļoti regulāri, tad var iegādāties arī citus aksesuārus – pēc katra nepieciešamības.

Posted in Velosipēdi, Velosipēdu aprūpe

Velo noma

Velosipēdu noma kļūst arvien populārāka, un to piedāvā arvien vairāk uzņēmumu. Šobrīd jau visās lielākajās pilsētās ir šāda iespēja. Turklāt šāda opcija var noderēt ikvienam – gan tiem, kuriem ir pašiem savs velosipēds, gan tiem, kuriem tāda nav. Ja sava velosipēda nav, tad velo noma ir ļoti labs atklājums, jo ir iespējams pabaudīt velobraukšanas priekus. Pavasarī un vasarā tas ir ļoti aktuāli, jo laiks kļūst arvien labāks un siltāks, tāpēc rodas vēlme doties ārā. Ar velosipēdu ir iespējams mērot garākus ceļa posmus daudz īsākā laikā – ja salīdzina ar vienkāršu pastaigu. Velosipēds var būt arī patīkama pārmaiņa tiem, kuri ikdienā braukā ar automašīnu – vairāk svaiga gaisa. Brauciens ar velosipēdu var būt arī spontāna ideja, tāpēc nav nepieciešams doties atpakaļ uz mājām, lai paņemtu savus velosipēdus – tos var iznomāt. Velo noma ir izdevīga arī tad, ja nedēļas nogalē pieņemts lēmums aizbraukt nelielā ceļojumā uz kādu citu pilsētu. Savus velosipēdus nav nemaz tik viegli paņemt līdzi. To var izdarīt, ja savs auto ir pietiekami liels vai ir aprīkots ar jumta bagāžnieku, taču ne visiem ir šādas iespējas. Ar sabiedrisko transportu pārvadāt velosipēdus ir praktiski neiespējami, tāpēc labākais risinājums – galamērķī vienkārši iznomāt velosipēdus, lai varētu labāk apskatīt pilsētu, kā arī izbaudīt jauko pavasara saulīti. Velosipēdu noma ir ļoti vienkāršs process, turklāt tas nemaksā nemaz tik daudz. Ir dažādas velo nomas, taču vispopulārākā, dzirdētākā un izplatītā ir Sixt velo noma. Gandrīz katrs par to ir dzirdējis, kā arī redzējis velosipēdu novietnes kādā pilsētā. Šai nomai nav darba laika – tas darbojas visu diennakti. Ja pēkšņi nakts vidū uzrodas vēlme kaut kur aizbraukt ar divriteni, tad to ir iespējams nokārtot (ja nav sava velosipēda). Protams, vispirms ir jānokļūst līdz kādam no nomas punktiem – velosipēdus nevienam nepieved klāt, tie jāpaņem pašiem. Internetā var aplūkot karti, kurā norādītas visas nomas vietas, lai katrs var izvēlēties sev tuvāko. Arī mazāki velo nomas uzņēmumi ir atrodami internetā, kā arī atrodoties citā pilsētā ir iespējams noskaidrot visu nepieciešamo info par velo nomu arī viesnīcā. Vadoties pēc šo punktu atrašanās vietām, var izplānot arī maršrutu, jo velosipēdu var nodot kādā citā punktā, ne obligāti tajā pašā, kur tas ņemts. Nomas punktā var izvēlēties velosipēdu, kurš patīk vislabāk un tad iegūt kodu, lai to atslēgtu un varētu lietot. Velosipēdu lietošanas laiks tiek skaitīts pa 30 minūtēm (mazākos velo nomas uzņēmumos var būt nedaudz citādāki nosacījumi). Lai nav jāsatraucas par braukšanas laiku var velosipēdu iznomāt arī uz 24 stundām. Sixt velo noma piedāvā arī dažādas abonementa iespējas. Ja plānots braukt regulāri, tad var pirkt mēneša vai pusgada abonementu – tādējādi sanāks lētāk, nekā katru reizi maksāt par reizi. Tas gan nebūs izdevīgi, ja beigās mēneša laikā ritenis tiks izmantots tikai 2 reizes. Ja nekad šī opcija nav izmantota, tad pirmajā reizē var to tikai izmēģināt, lai saprastu vai tas patīk un ir pietiekami ērti. Ja viss apmierina, tad var sākt domāt arī par abonementa iegādi. Velosipēdus var iznomāt arī tam, lai ikdienā brauktu uz darbu – protams, ja velo nomas punkti un velosipēdu stāvvietas atrodas pa ceļam maršrutā no mājām uz darbu.

Posted in Velosipēdi, Velosipēdu aprūpe

Ko dod velobraukšana

Velosipēds nav tikai transporta līdzeklis. Tas nav domāts tikai tam, lai nokļūtu ātrāk no viena punkta līdz otram. Īstenībā velosipēdam ir daudz labu plusu, par kuriem ikdienā varbūt nemaz nepiedomājam. Pirmkārt, braukšana ar velosipēdu ir ļoti noderīga veselībai. Svarīgākais ir tas, ka braucot ar riteni tu pavadi laiku ārā – svaigā gaisā. Uzturēšanās svaigā gaisā ir ļoti būtiska un nepieciešama. Ikdienu lielākā daļa pavada iekštelpās – ofisos, biroju ēkās, skolās. Arī uz darba vietu dodamies ar automašīnu vai sabiedrisko transportu. Pa lielam svaigu gaisu iznāk paelpot tikai pa ceļam uz auto vai pieturu. Un ja auto ir turpat pie mājas vai arī autobusa pietura 3 minūšu attālumā? Tad svaigā gaisa ir diezgan maz, taču tas ir nepieciešams, lai uzlabotu asinsriti, miegu un vispārējo pašsajūtu. Izbrauciens ar velosipēdu nodrošina iespēju pietiekami daudz laika pavadīt svaigā gaisā, lai organisms uzņemtu nepieciešamo skābekļa daudzumu. Ieteicamāk būtu ar velosipēdu doties izbraucienā pie dabas – mežā, pie jūras, parkā, jo pilsētas centra gaiss nav tas svaigākais. Arī fizisko formu iespējams uzlabot ar riteņbraukšanu – var sadedzināt nevēlamās kalorijas, kā arī uzlabot kāju muskuļus. Daudzi domā, ka braucot ar velosipēdu var “uzkačāt” tikai kājas, taču tā tas nav. Lieko tauku slānis samazināsies arī citās ķermeņa daļās, ja ar velosipēdu brauks pietiekami regulāri. Turklāt, kājas nebūs tādas kā kultūristiem arī tad, ja regulāri brauks ar velosipēdu – sievietes bieži vien no tā baidās, jo nevēlas kļūt nesievišķīgas. Braukāšana ar velosipēdu panāks tieši pretējo – kājas būs slaidas, kā arī dibena forma uzlabosies – kļūs stingrāka un tvirtāka. Velosipēds uzlabo ne tikai cilvēka fizisko, bet arī garīgo pasauli. Fiziskas aktivitātes, principā jebkādas fiziskas aktivitātes, uzlabo pašsajūtu un garastāvokli. Nodarbojoties ar fiziskām aktivitātēm izdalās laimes hormons, kurš uzlabos garastāvokli. Cilvēkiem, kuri kādu iemeslu dēļ ir skumji vai slīgst depresijā tieši iesaka nodarboties ar kādām fiziskām aktivitātēm, lai pastiprināti izdalītu šo hormonu un cilvēks justos labāk. Velosipēds ir labs variants, jo tajā nav jāiegulda lieli līdzekļi – tikai atliek iegādāties, aizņemties vai iznomāt velosipēdu. Sliktos laika apstākļos varbūt nebūs vēlme braukt ar riteni, taču pavasarī un vasarā ir ļoti daudz burvīgu dienu, kad izbaudīt šo aktivitāti. Pilnīgi pietiek ar pāris reizēm nedēļā, turklāt, nav nepieciešams braukt lielus attālumus, lai uzturētu labu fizisko un garīgo formu. Arī miega problēmas var atrisināt velosipēds jau iepriekš minēto iemeslu dēļ – svaigais gaiss un fiziska aktivitāte. Ja ir grūtības aizmigt, tad labāk izmēģināt, piemēram, velobraukšanu, nevis dzert miegazāles, jo tas būs daudz veselīgāk un pareizāk. Arī tad, ja nav nekādu izteiktu miega problēmu, velobraukšana var uzlabot miega kvalitāti. Lai par to pārliecinātos var izdarīt eksperimentu – vienu nedēļu novērot sava miega kvalitāti, kāda tā ir ikdienā, neko nemainot. Un nākamajā nedēļā var reizi dienā vakarā izbraukt kādu līkumu, piemēram, 30 minūtes, ar velosipēdu. Otrajā nedēļā, kad braukts ar velosipēdu, miegs noteikti būs labāks. Labs miegs uzlabo dzīves kvalitāti, jo, ja cilvēks nav kārtīgi izgulējies, tad diena var nebūt tik laba un produktīva kā tad, ja cilvēks ir lieliski pagulējis un atpūties. Protams, ja nav iespējas to darīt katru dienu, var to darīt arī nedēļas nogalēs. Sākumā var būt grūti pierast, bet vēlāk jau pašiem gribēsies to darīt aizvien biežāk.

Posted in Velosipēdi, Velosipēdu aprūpe

Kā rūpēties par velosipēdu un drošību

Gandrīz katram trešajam cilvēkam ir velosipēds, taču ne katrs par savu riteni rūpējas tā, kā to vajadzētu darīt. Dažiem nav tam laika, citi tādām lietām vienkārši nepievērš uzmanību, taču daudzi, iespējams, nezina, kam būtu jāpievērš vairāk uzmanības. Velosipēda tīrība ir viena no šīm lietām. Protams, ja velosipēds būs netīrs, tad arī visticamāk apģērbs nosmērēsies, tāpēc tas tiks notīrīts. Taču, ja netīrumi apģērbu nesmērē, tad ne visi tos pamana. Varbūt pašam rāmim nekas traks nenotiks, ja tas tiks notraipīts, taču riteņa ķēdei tas var kaitēt. Tā kā ķēde ir apsmērēta ar speciālo eļļu, tad loģiski, ka pie tās ļoti labi pielīp gan smiltis, gan putekļi. Tas nav labi, jo smiltis ir pietiekami spēcīgas, lai kaitētu gan ķēdei, gan velosipēda mehānismam. Protams, tas nesalūzīs, taču pavisam noteikti daudz ātrāk nolietosies. Iespējams kaut kas var pat deformēties, tāpēc būtu vēlams veikt regulāru velosipēda apkopi. Tas nenozīmē, ka pēc katra brauciena ritenis rūpīgi jāmazgā, taču tam jāpievērš uzmanība. Ja pašam nav vēlmes ņemties ar tīrīšanu, tad to var darīt kādā velodarbnīcā – tur to izdarīs profesionāli. Lai parūpētos par to, lai tavs velosipēds būtu tavs tik ilgi cik vēlies, ir nepieciešams labs saslēgs. Pavisam parastie un lētie saslēgi nebūs tā labākā izvēle, it īpaši, ja velosipēdu bieži nākas atstāt kādā sabiedriskā vietā. Labāk tomēr ir nopirkt dārgāku un labāku saslēgu, jo tos parastos zagļi jau ir iemanījušies apiet. Labāk nopirkt nedaudz dārgāku saslēgu, nekā vēlāk jaunu velosipēdu. Protams, ja velosipēds nav nekāds ļoti smalks un dārgs, kā arī reti tas tiek atstāts sabiedriskā vietā, tad var izmantot arī kādu lētāku variantu. Lai rūpētos par savu drošību braukšanas laikā, ne tikai ķivere ir svarīga. Nedrīkst aizmirst arī par tādām lietām kā atstarotāji un zvaniņš. Zvaniņš būs noderīgs tad, ja bieži sanāk braukt pa pilsētu. Īstenībā jau zvaniņa trūkums nav pats trakākais – ja tā nav, tad var vienkārši uzsaukt cilvēkiem, kuri iet pa priekšu. Taču atstarotāji vai gaismas (dienas tumšajām stundām) gan ir ļoti svarīgi un neaizstājami. Tumšajā diennakts laikā bez šiem atribūtiem ir ļoti grūti saskatīt velosipēdistu, it īpaši, ja nav veloceliņu un riteņbraucējs pārvietojas pa ielu. Tādā veidā rodas ļoti bīstamas situācijas, tāpēc jāparūpējas, lai velosipēdam vienmēr būtu šīs detaļas. Pārsvarā tas viss velosipēdiem jau ir, taču, ja kāds atstarotājs ir nokritis vai salūzis, tad vēlams to aizstāt ar jaunu. Lai pats brauciens būtu komfortabls, ir jāizvēlas sev piemērots velosipēds. Piemēram, kalnu velosipēds nebūs īsti piemērots braukšanai pa pilsētu. Šis velosipēds nav tikai tā nosaukts tāpēc, lai tam būtu nosaukums. Tā rāmis ir veidots nedaudz savādāk, tāpēc braucot nepiemērotā apvidū, tas var radīt nepareiza tipa slodzi – brauciens nebūs ērts, kā arī pēc tā var sāpēt muskuļi, kuri citā reizē nesāpētu. Arī paša velosipēda izmērs ir svarīgs, lai braukšana būtu ērta un komfortabla. Velosipēds nedrīkst būt ne par lielu, ne par mazu – tam jābūt atbilstošam. Ja iegādājaties savu pirmo velosipēdu, tad labāk griezties pie profesionāļu palīdzības, lai noteiktu, kurš velosipēds tad būs vispiemērotākais. Ja velosipēds būs par lielu vai mazu, tad būs neērti braukt, kā arī būs nepareiza slodze – tāpat kā gadījumā, ja izvēlas nepareizā tipa velosipēdu.